الگوریتم رنک برین

rank-brain-logo


الگوریتم رنک برین (rank brain) به عنوان سومین عامل مهم رتبه بندی گوگل , برای ارزیابی اهمیت صفحات وب و ترتیب دهی صفحات نتایج جستجواستفاده می‌شود . و در اکتبر سال ۲۰۱۵ توسط سرگئی برین و لری پیج در دانشگاه استنفورد ایجاد شده است که در عمل یک الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار نیز محسوب می‌شود.

الگوریتم رنک برین چیست ؟

الگوریتم رنک برین (rank brain) به عنوان یکی از اصولی‌ ترین و قدرتمندترین الگوریتم‌های موتورهای جستجو استفاده می‌شود و تاثیر قابل توجهی در فرآیند جستجوی وب داشته و به پردازش بهتر داده ها و نمایش نزدیک ترین نتایج به موضوع مورد نظر کاربر کمک شایانی میکند. به طور خلاصه رنک برین دو وظیفه اصلی درک کوئری‌های جستجو (کلمات کلیدی) و سنجش نحوه تعامل کاربران با نتایج ارائه شده (رضایت کاربر) را بر عهده دارد.

هدف اصلی الگوریتم رنک برین، تخصیص یک امتیاز به هر صفحه وب است. این امتیاز به عنوان معیاری برای رتبه ‌بندی صفحات وب استفاده می‌شود. برای محاسبه امتیاز هر صفحه، الگوریتم رنک برین (rank brain)  به دنبال تعداد لینک‌هایی که به آن صفحه اشاره دارند می گردد و اهمیت صفحاتی که این لینک‌ها را ارائه می‌دهند را نیز در نظر می‌گیرد.

هنگامی که یک کلمه کلیدی یا محتوا برای جستجو وارد گوگل می‌شود، الگوریتم جستجو تلاش می‌کند تا با جستجوی بهترین محتوا در مناسب‌ترین قالب‌ها، نتیجه جست‌وجو را با هدف شما مطابقت دهد.

نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین چگونه است؟

الگوریتم رنک ‌برین وظیفه پاسخ‌دهی به  پانزده درصد از کل جست‌وجوهای آنلاین را بر عهده دارد و سومین عامل تاثیرگذار در تعیین نتایج و پاسخ به درخواست جستجوی کاربر و رتبه‌بندی سایت‌ها است. عملکرد الگوریتم رنک برین (rank brain)  بر اساس مفهوم پیوندگاه‌ها است. ایده اصلی این الگوریتم این است که صفحاتی که توسط صفحات دیگر بازدید زیادی دارند، احتمالاً مهم‌تر هستند. به عبارت دیگر، اگر یک صفحه وب با لینک‌های بیشتری به آن اشاره کنند، احتمالاً برای کاربران بیشتری قابل دسترسی است و به همین دلیل ممکن است اهمیت بیشتری داشته باشد.

  1. شبکه لینک‌ها: ابتدا الگوریتم رنک برین (rank brain)  یک شبکه از صفحات وب را ایجاد می‌کند. در این شبکه، هر صفحه وب یک گره است و لینک‌ها بین صفحات به عنوان یال‌ها نمایش داده می‌شوند.
  2. اختصاص امتیاز اولیه به هر صفحه وب
  3. محاسبه امتیاز: سپس الگوریتم رنک برین (rank brain)  به صورت تکراری امتیاز هر صفحه را محاسبه می‌کند. در هر تکرار، برای هر صفحه وب، امتیاز جدیدی براساس امتیازهای صفحاتی که به آن لینک داده‌اند، محاسبه می‌شود. این امتیاز جدید برابر با جمع امتیازهای صفحاتی است که به صفحه مورد نظر لینک داده‌اند و هر امتیاز به اندازه اهمیت صفحه ایجاد کننده لینک است.
  4. تثبیت امتیازها و محاسبه امتیاز نهایی برای هر صفحه وب
  5. رتبه‌بندی صفحات بر اساس امتیازهای حاصله

نکات مهم از دید الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم رنک برین (rank brain)  به جای تمرکز بر کلمه کلیدی، به مفهوم توجه می‌کند و در حال حاضر بیشتر تمرکز خود را بر روی بررسی رفتار کاربران و نمایش نتایج جستجو براساس معیارهایی مانند نرخ بازگشت سایت‌ها، زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ کلیک CTR و … معطوف کرده است.

توجه به عملکرد الگوریتم رنک برین چه مزایایی دارد؟

  • رتبه‌ بندی صفحات وب
  • بهبود رتبه‌ بندی وبسایت‌ها و بهبود دسترسی کاربران به محتواهای مرتبط
  • مبارزه با اسپم
  • مفهوم گرایی و پاسخ گویی به سوالات کاربر
  • بررسی فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر بیش از ورود به صفحه
  • بررسی میزان رضایت کاربر هنگام جستجو و محتوای صفحه به صورت دوره ای

چگونه محتوای مناسب الگوریتم رنک برین تولید کنیم؟

رعایت نکات زیر به ایجاد محتوا متناسب با این الگوریتم کمک میکند:

  • ایجاد یک رابط کاربری خوب از طریق بالا بردن سرعت لود مطالب، تصاویر و هر نوع عنصر گرافیکی مورد استفاده در سایت
  • تولید محتوای متناسب با مخاطبان خاص
  • بهینه سازی تایتل ها و تگ ها و متا دیسکریپشن و لینک های داخلی
  • ایجاد محتواهای کامل و طولانی با بهره گیری از منابع معتبر
  • تقسیم محتوا به بخش های مختلف
  • رعایت استانداردهای نگارشی و اصول ساده نویسی

مطالعه مقاله زیر پیشنهاد میشود : لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو

جمع بندی

الگوریتم رنک برین (rank brain) در زمان ابتدایی پیدایش وب بسیار موفق بود و به گوگل کمک کرد تا نتایج جستجوی بهتری ارائه دهد. البته امروزه الگوریتم‌های پیچیده‌تری برای ارزیابی اهمیت صفحات وب استفاده می‌شوند، اما الگوریتم رنک برین همچنان  با بهره گیری از هوش مصنوعی بر روی بررسی رفتار کاربران و نمایش نتایج جستجو بر اساس معیارهایی مانند نرخ بازگشت سایت‌ها، زمان حضور کاربر در صفحه و نرخ کلیک, یکی از اصولی‌ترین و معروف‌ترین الگوریتم‌ها در این زمینه محسوب می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *