ایلوستریتور

ایلاستریتور چیست؟ | کاربردها و تفاوت آن با فتوشاپ


یکی از برنامه های کاربردی و پرطرفدار در زمینه طراحی سایت و گرافیک، ایلاستریتور نام دارد. این نرم افزار امروزه توسط طراحان وب و افرادی که در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت دارند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه از ابزار کاملی برای طراجی‌های گرافیکی برخوردار است و حتی با استفاده از آن می‌توان طراحی وکتور را نیز انجام داد. در این مقاله توضیحاتی در خصوص ایلوستریتور و کاربردهای آن ارائه می‌گردد. مواردی که در این مطلب به بیان آنها خواهیم پرداخت عبارتند از:

  • نرم افزار ایلاستریتور چیست؟
  • تاریخچه Adobe Illustrator
  • تفاوت Adobe Illustrator با فتوشاپ
  • مزایا و معایب نرم افزار Adobe Illustrator
  • فرمت‌هایی که نرم افزار Adobe Illustrator پشتیبانی می‌کند
  • کاربردهای نرم افزار ایلاستریتور

تاریخچه ایلاستریتور

اولین نسخه این نرم افزار در سال 1987 تحت عنوان Adobe Illustrator کمپانی Adobe عرضه و روانه بازار شد. نسخه‌های اولیه ایلاستریتور برای کامپیوترهای Apple Mac طراحی شده بودند و فقط بر روی این سیستم‌ها قابلیت کار داشتند.

دو سال بعد از انتشار اولیه و در سال 1989 این نرم افزار برای سیستم‌های ویندوز نیز قابل استفاده شد و افرادی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کردند نیز می‌توانستند با Adobe Illustrator کار کنند. باید توجه داشت که از آن زمان تا کنون نسخه‌های زیادی از این برنامه به بازار عرضه شده و قابلیت‌ها و ابزارهای جدیدی نیز به آن اضافه گردیده است، که این موضوع این برنامه را به یکی از محبوبترین نرم افزارهای حوزه طراحی گرافیک تبدیل نموده است.

نرم افزار ایلاستریتور چه کاربردهایی دارد و در چه فضاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

این نرم افزار، بدلیل بهره مندی از ابزار فوق العاده قوی، بیشتر در طراحی و ساخت تصاوبر و اسناد دیجیتالی همچون لوگو، وکتور، نمودار، کارتون و … کاربرد دارد. شما از این برنامه می‌توانید برای طراحی‌های حرفه‌ای نیز استفاده کنید. حتی شما زمانی که به طراحی لوگو و ایجاد اینفوگرافیک می‌پردازید، می‌توانید به تولید تایپوگرافی‌های مختلف نیز بپردازید.

یکی دیگر از کاربردهای Adobe Illustrator ایجاد آیکون است، که این موضوع در طراحی صعحه وب و ماکت و همچنین آیکون‌های یک برنامه بسیار مهم است.

نکته دیگر در خصوص این برنامه این است که کسانی که از ورژن Illustrator CC استفاده می‌کنند، می‌توانند محتوای تولیدی خود را در سایر نرم افزارهای Adobe Creative Cloud (مانند Adobe Photoshop، After Effects ، In Design ، Premiere Pro) نیز باز کنند و تغییرات لازم را در این برنامه‌ها در فایل اشتراکی ایجاد نمایند. برای مثال شما پس از طراحی یک لوگو در نرم افزار ایلاستریتور می‌توانید از طریق اشتراک گذاری آن در نرم افزار Adobe After Effects ، انیمیشن لوگوی مورد نظر را نیز بسازید.

مزایا و معایب نرم افزار Adobe Illustrator

نرم افزار ایلوستریتور نرم افزاری فوق العاده در حیطه طراحی گرافیک و سایت محسوب می‌شود که از ابزار بسیار زیادی برای این منظور بهره می‌برد. از طریق این برنامه شما می‌توانید بسیاری از کارها و پروژه‌های پیچیده را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. از جمله سایر مزایای این نرم آفزار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • با استفاده از Adobe Illustrator براحتی می‌توانید تصاویر تولید شده را بر روی سایت قرار دهید و یا آنها را چاپ کنید.
  • از طریق این برنامه می‌توان بنرهای تبلیغاتی و همچنین نشان‌های تجاری را به بهترین شکل ممکن طراحی کرد.
  • امکان طراحی لباس، بازی های رایانه ای و …
  • امکان طراحی لوگو، کارت ویزیت، بروشورهای تبلیغاتی و …
  • امکان اشتراک گذاری و باز کردن فایل‌های تولیدی در سایر نرم افزارهای Adobe
  • این برنامه بعنوان یک نرم افزار کاربر پسند شناخته می‌شود.
  • توانایی ساخت وکتورهای مختلف با وضوح و کیفیت بسیار بالا

علاوه بر مزایایی که بیان شد باید گفت که نرم افزار Adobe Illustrator دارای معایبی نیز می‌باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌گردد:

  • برای کار با این نرم افزار شما به یک سیستم با مشخصات فنی عالی نیاز خواهید داشت و نمی‌توانید با سیستم‌های معمولی و رده پایین از امکانات آن استفاده کنید.
  • یادگیری ابزارها و فوت و فن این نرم افزار پیچیده است.
  • با توجه به دشوار بودن مسیر یادگیری باید گفت که شما برای استفاده از امکانات برنامه و همچنین ماهر شدن در آن مسیری طولانی در پیش خواهید داشت.

امکانات اصلی برنامه ایلاستریتور چیست ؟

  • امکان ترسیم دست آزاد با انواع براش‌ ها و قلم‌های دیجیتال
  • دارای امکانات رنگی پیشرفته برای ایجاد پالت‌های رنگی، پرکردن شکل‌ها، استفاده از گرادیان‌ها و ترکیب افکت‌های رنگی مختلف
  • دارای کتابخانه‌ای از فونت‌های موجود با قابلیت سرچ، تا بتوانید بهترین فونت را برای پروژه پیدا کنید.
  • دارای ابزارهایی برای ترسیم سریع شکل‌های هندسی، تنظیم منحنی‌ها و دستکاری خطوط

تفاوت ایلاستریتور و فتوشاپ در چیست؟

هر دوی این برنامه‌ها طرفداران بسیاری دارند و کاربران زیادی از آنها استفاده می‌کنند. در ابتدا فتوشاپ نرم افزاری بود که برای عکاسان طراحی شده بود. اما به مرور با افزوده شدن برخی از امکانات، بسیاری از افرادی که در زمینه طراحی سایت، تبلیغات بنر، طراحی رابط کاربری و … فعال بودند نیز از ابزار موجود در این برنامه برای اهداف خود استفاده کردند. باید گفت که استفاده از این نرم افزار به مراتب ساده‌تر از Adobe Illustrator می‌باشد.

همچنین باید توجه داشت که فتوشاپ دارای یک تفاوت اساسی دیگر با ایلاستریتور می‌باشد و آن این است که در فتوشاپ فعالیت نرم افزار براساس پیکسل است، در حالیکه Adobe Illustrator بر اساس وکتور کار می‌کند. البته باید این موضوع را هم در نظر گرفت که فایل‌های تولیدی در هر کدام از این برنامه‌ها را می‌توان در برنامه دیگر نیز به اشتراک گذاشت. شما با توجه به نیاز خود می‌توانید با هر یک از این برنامه‌ها طراحی مورد نظرتان را انجام دهید.

چه فرمت‌هایی را می‌توان توسط Adobe Illustrator ایجاد کرد؟

این نرم افزار قابلیت تولید فایلهای با فرمت های مختلفی را دارا می باشد. فرمت هایی که در نرم افزار ایلاستریتور تولید می شوند عبارتند از: PDF، SVG، WMF، VML، TTF، PNG، GIF، Photoshop  و …

نتیجه گیری

نرم افزار ایلاستریتور یکی از نرم افزارهای حوزه طراجی گرافیک و سایت می‌باشد که دارای طرفداران بسیاری است. این نرم افزار بر پایه وکتور کار می‌کند و قابلیت طراحی انواع پروژه‌های گرافیکی مانند بنر، بروشورهای تبلیغاتی، بازی‌های ویدیویی و … را دارا می‌باشد. البته توجه داشته باشید شما برای کار با این نرم افزار به یک سیستم عالی نیاز خواهید داشت. همچنین برای اینکه در استفاده از این نرم افزار خبره شوید راهی طولانی در پیش دارید. در کل نرم افزار Adobe Illustrator یک برنامه فوق العاده در زمینه طراحی محسوب می‌شود و بسیاری از افراد کار کردن با آن را نسبت به سایر نرم افزارها ترجیح می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *