UI و UX

نرم-افزار UI و UX - روناک سایت


UI و UX که آنها را به ترتیب با نام‌های رابط کاربری و تجربه کاربری می‌شناسند، دو عنصر مهم در طراحی وبسایت هستند که از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. در این مطلب توضیحاتی در این خصوص نرم افزارهای UI و UX ارائه خواهد شد. مواردی که در این مطلب به توضیح آنها خواهیم پرداخت عبارتند از:

  • رابط کاربری (UI) چیست؟
  • تجربه کاربری (UX) چیست؟
  • معرفی بهترین نرم افزارهای UI و UX

تعریف UI (رابط کاربری)

در واقع به اجزای بصری و دیداری یک سایت اطلاق می‌شود که از طریق آنها کاربر می‌تواند با سایت تعامل داشته باشد و ارتباط برقرار کند. این اجزا مواردی همچون دکمه‌ها، فرم‌ها، منوها، تصاویر، متون و سایر عناصر گرافیکی را شامل می‌شود. به دلیل اهمیت رابط کاربری امروزه طراحی موارد مرتبط با آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

تعریف UX (تجربه کاربری)

UX در واقع همان تجربه کاربری از تعامل با یک محصول و یا خدمات است و مواردی همچون طراحی، نحوه استفاده و احساس کاربران را شامل می‌شود. در تجربه کاربری باید به مواردی همچون نیازها و خواسته‌های واقعی کاربران،  ساختاردهی منطقی و قابل درک اطلاعات و همچنین بازخوردهای کاربران توجه ویژه‌ای داشت.

نرم افزارهای برتر در حوزه طراحی UI و UX

بدلیل اهمیت فراوان موضوعاتی همچون رابط کاربری و تجربه کاربری در طراحی سایت، امروزه این موارد بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند و نرم افزارهای بسیاری برای این منظور طراحی شده‌اند. در این قسمت به بیان توضیحاتی در خصوص برترین نرم افزارهای این حوزه و معرفی آنها خواهیم پرداخت.

نرم افزار ادوبی ایکس دی (Adobe XD)

در سال 2016 نسخه آزمایشی این نرم افزار معرفی شد و پس از استفاده کاربران تبدیل به نرم افزار اول در این حوزه گردید. این نرم افزار بدلیل سادگی و کارایی و دقت بسیار بالای آن از طرفداران بسیاری در بین طراحان UI و UX برخوردار است. از طریق این نرم افزار می‌توان مواردی همچون انیمیشن، مراحل پیاده سازی یک اپلیکیشن یا سایت و … را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

برنامه اسکچ (Sketch)

این نرم افزار نیز یکی از نرم افزارهای برتر در حوزه رابط کاربری و تجربه کاربری است. نرم افزار اسکچ دارای سابقه ای طولانی‌تر از نرم افزار ادوبی ایکس دی است. البته باید توجه داشت که این نرم افزار فقط قابل نصب بر روی سیستم‌های IOS است و برای این سیستم‌ها قابل استفاده می‌باشد. نرم افزار اسکچ یک نرم افزار بسیار کامل در این زمینه به حساب می‌آید و نقاط ضعف آن نسبت به ادوبی ایکس دی از طریق پلاگین‌های مختلف برطرف شده است.

نرم افزار فیگما (Figma)

این نرم افزار نیز یکی از بهترین نرم افزارها در زمینه UI و UX به حساب می‌آید. اما باید توجه داشت که این نرم افزار بیشتر بصورت آنلاین کاربرد دارد. هرچند می‌توان از نسخه آفلاین و نصبی آن نیز استفاده نمود. یکی از قابلیت‌های مهم فیگما امکان استفاده همزمان چند کاربر از آن می‌باشد. عملا از این طریق چند طراح می‌توانند توامان بر روی یک پروژه کار کنند.

نرم افزار اکشر آر پی (Axure RP)

این نرم افزار نیز بعنوان یکی از برنامه‌های مهم در حوزه UI و UX شناخته می‌شود. از طریق اکشر می‌توان به طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه، دیاگرام، wireframe و UI سایت‌های مختلف پرداخت. یکی از مهمترین مزایای این برنامه این است که با نرم افزارهای دیگری همچون اسکچ و ادوبی ایکس دی سازگاری کامل دارد. همچنین این نرم افزار یکی از نرم افزارهاییست که برای کارهای گروهی در زمینه رابط کاربری بسیار مناسب است.

برنامه اینویژن استودیو (Invision Studio)

این نرم افزار یکی از برنامه‌هایی است که در طراحی رابط کاربری کاربرد دارد. این نرم افزار از ابزارهای متنوعی همچون طراحی رسپانسیو بدون نیاز به کدنویسی، طراحی انیمیشن و … برخوردار است.

نرم افزار UXPin

نرم افزار UXPin یکی از بهترین نرم‌افزارهای طراحی رابط کاربری است که هم موردپسند طراحان قدیمی و هم تازه‌ کارها است.که بدون نیاز به هیچ‌ گونه دانش کدنویسی، می‌توانید از این ابزار برای طراحی رابط کاربری استفاده کنید. اگر تجربۀ کار با فتوشاپ یا اسکچ را داشته باشید، کار با UXPin هم برایتان ساده خواهد بود.

سایر نرم افزارها

علاوه بر نرم افزارهای فوق نرم افزارهای دیگری نیز در زمینه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری وجود دارند که هر کدام از آنها امکانات بخصوصی را در اختیار طراحان قرار می‌دهند. سایر نرم افزارهای این حوزه عبارتند از:

  • فریمر ایکس (Framer X)
  • ماک پلاس (MocKplus)
  • زپلین (Zeplin)
  • مارول (Marvel)
  • اوریگامی استودیو (Origami Studio)

در آخر

رابط کاربری و تجربه کاربری موضوعات مهمی در طراحی سایت هستند و نرم افزارهای بسیاری در این زمینه وجود دارند. هر کدام از این نرم افزارها امکانات بخصوصی را در اختیار طراحان قرار می دهند. حتی بعضی از این برنامه ها بطور تخصصی در زمینه UI و یا UX کار می‌کنند. ضمنا باید توجه داشته باشید که کاربر پسند بودن و همچنین ارائه ابزار و امکانات کامل توسط یک نرم افزار، در انتخاب آن توسط طراحان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *