cdn-logo

سیستم CDN مخفف Content Delivery Network یک پلتفرم توزیع محتوا  است  که با هدف افزایش سرعت و کارایی در دسترسی به محتوا بر روی وبسایت‌ها و برنامه‌های آنلاین ایجاد شده است . شبکه توزیع محتوا یا CDN به مجموعه‌ای از سرورها گفته می‌شود که در مناطق مختلفی از جهان توزیع و به یکدیگر متصل شده‌اند. این شبکه وظیفه دارد تا محتوای وب‌ سایت را از نزدیک‌ترین مکان به کاربر نشان دهد. این موضوع می‌تواند تأثیر بسزایی بر سرعت وب‌ سایت بگذارد.

مزایای سیستم CDN

  • بالا رفتن سرعت لودینگ و نمایش صفحات وب
  • افزایش امنیت سایت‌
  • بهینه سازی و بهبود سئو سایت
  • افزایش میزان پهنای باند و کاهش ترافیک سرور
  • هزینه بسیار پایین
  • نصب و راه اندازی آسان
  • جلوگیری از حملات DDOS به سرور سایت
  • افزایش رضایت بازدیدکنندگان از سایت که منجر به افزایش ترافیک سایت میشود.

نحوه کار CDN به چه صورت است؟

وقتی یک کاربر درخواستی را برای دسترسی به یک وبسایت می‌فرستد، درخواست ابتدا به سرور اصلی وبسایت می‌رسد. در سیستم CDN، محتوا و فایل‌های استاتیک وبسایت مانند تصاویر، فایل‌های CSS روی سرورهای متعددی در سراسر جهان قرار دارند. این سرورها در نقاط جغرافیایی مختلف قرار گرفته اند و درخواست‌ها به سروری که فاصله کمتری با کاربر دارد هدایت می‌شوند که منجر به کاهش زمان لود صفحه و افزایش سرعت دسترسی و پایداری سایت می‌شود.

نکات مهم در استفاده  از سرویس CDN

  • با اینکه این سرویس از شرکت‌های خارجی ارائه می‌شود اما در ایران نیز قابل استفاده است.
  • در‌صورتی‌که دامنه سایت ir باشد، باید دامنه سایت تغییر کند.
  • شرکتهای ارایه دهنده این خدمات با قیمت های متفاوتی این سرویس را ارایه میدهند اما ممکن است برخی از شرکت های بین المللی این سرویس را رایگان نیز عرضه کنند.

استفاده از CDN برای سایت هیچ معایبی ندارد و برای بسیاری از سایتهای فروشگاهی , شرکتی , پخش ویدیو , سایتهای بازی , سایتهای هواشناسی و … استفاده میشود.

معرفی چند سرویس دهنده CDN خارجی و ایرانی

امروزه ارائه دهندگان خدمات CDN بسیاری در داخل و خارج از ایران وجود دارند . در صورتی که اکثریت کاربران سایت شما خارج از ایران قرار دارند استفاده از کلودفلر (Cloudflare)  را به شما توصیه می‌کنیم .از ارائه دهندگان ایرانی این سرویس نیز می‌توان شرکت‌های :پارس پک ,میزبان کلود, هاست ایران ابر دراک و ابر آروان را نام برد.

نحوه نصب و راه اندازی CDN کلودفلر روی سایت

register-CDN-step-1
register-CDN-step-2

در مرحله بعد باید یکی از پلن های پیشنهادی را انتخاب کنید.اگر به امکانات ویژه ای نیاز دارید میتوانید  پلن‌های تجاری را با پرداخت هزینه ذکر شده انتخاب کنید که معمولا برای اغلب وبسایت‌ها پلن رایگان مناسب است.

در این قسمت DNS های موجود در سایت شما نمایش داده میشود. رنگ نارنجی به این معناست که به کلود فلر متصل است . برای متصل کردن به کلود فلر کافیست بر روی ابر موردنظر کلیک کرده تا به نارنجی تبدیل گردد.تنظیمات برای اکثر سایت‌ها بصورت خودکار صورت می‌پذیرد و می‌توانید روی دکمه continue کلیک کنید.

register-CDN-step-4

در این مرحله شما باید name server های فعلی دامنه را با اسامی ارائه شده توسط کلودفلر جایگزین نمایید. با مراجعه به وبسایت nic.ir می‌توانید نسبت به تغییر آن‌ها اقدام نمائید یا از پشتیبانی محل خرید دامنه ‌تان راهنمایی بگیرید. پس از تغییر بر روی دکمه Done  کلیک کنید و منتظر بمانید.

register-CDN-step-5

پس ازسپری شدن زمان لازم برای اعمال تغییرات نیم سرور کلودفلر و فضای وب ، ایمیل تایید و فعال شدن سرویس کلودفلر بر روی وبسایت را دریافت خواهید کرد، همچنین در قسمت Overview سایت کلودفلر نیز پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *