ربات گوگل چیست؟

ربات گوگل چیست؟


احتمالا شما در دنیای موتورهای جستجو اسم ربات گوگل را زیاد شنیده اید. امروزه داشتن اطلاعات در مورد نحوه کار ربات گوگل ضروری است زیرا تاثیر بسیار زیادی در نحوه طراحی وب سایتها دارد. در این مقاله در مورد اینکه ربات گوگل چیست و چگونه کار میکند بیشتر آشنا خواهید شد.

ربات گوگل چیست؟

ربات گوگل، که به آن گوگل‌ بات (Googlebot) هم می‌گویند، یک خزنده وب است که به صورت خودکار و به طور دوره‌ای برای کاوش صفحات وب در اینترنت به کار می‌رود. و صفحات آن‌ها را برای ایندکس کردن در موتور جستجوی گوگل اسکن می‌کند. به طور خلاصه وظایف ربات گوگل در سه مرحله شناسایی , ایندکس کردن و رتبه بندی صفحات وب است.

وظایف گوگل بات چیست؟

۱- کراول کردن (Crawling) :

در این مرحله، ربات گوگل صفحات وب را کشف می‌کند. این کار را با دنبال کردن لینک‌ها از صفحه‌ای به صفحه دیگر انجام می‌دهد. ربات گوگل همچنین می‌تواند از طریق نقشه‌های سایت (sitemaps) و سایر روش‌ها صفحات جدید را پیدا کند. هنگام کراول کردن یک صفحه، ربات گوگل محتوای آن را می‌خواند و اطلاعاتی در مورد آن، مانند عنوان، توضیحات، کلمات کلیدی و محتوای آن را استخراج می‌کند.

۲-  ایندکس کردن (Indexing) :

ربات گوگل پس از کراول کردن ، اطلاعات استخراج شده از صفحه را در فهرست خود ذخیره می‌کند. این فهرست که به آن «ایندکس» می‌گویند، شامل اطلاعاتی در مورد هر صفحه است که ربات گوگل قبلاً کراول کرده است. فهرست گوگل دائماً در حال به‌ روزرسانی است.

۳- رتبه ‌بندی (Ranking) :

هنگامی که کاربری عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، الگوریتم‌های پیچیده‌ای از اطلاعات موجود در فهرست برای رتبه‌بندی صفحات مرتبط با آن جستجو استفاده می‌کنند.هدف از رتبه‌بندی، ارائه مرتبط‌ترین و مفیدترین نتایج به کاربران است. عواملی مانند کیفیت محتوا , مرتبط بودن محتوای صفحه با عبارت جستجو شده و محبوبیت صفحه در بازدید در رتبه بندی موثر هستند.

۴- شناسایی محتوای اسپم  :

ربات گوگل از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای شناسایی محتوای اسپم و سایر محتوای نامرغوب استفاده می‌کند. این محتوا از فهرست گوگل حذف می‌شود تا از ارائه نتایج جستجوی با کیفیت پایین به کاربران جلوگیری شود.

۵- به‌ روزرسانی فهرست:

ربات گوگل دائماً فهرست خود را با صفحات جدید و به‌روزرسانی‌شده به‌روزرسانی می‌کند. این کار برای اطمینان از ارائه جدیدترین و دقیق‌ترین اطلاعات به کاربران انجام می‌شود.

نکات مهم در مورد ربات گوگل چیست؟

  • ربات گوگل از چندین سرور در سراسر جهان تشکیل شده است که به آن امکان پیمایش سریع و مفید وب را می‌دهد.
  • ربات گوگل می‌تواند انواع مختلفی از فایل‌ها از جمله صفحات HTML، تصاویر، اسناد PDF و ویدیوها را بخواند.
  • ربات گوگل از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای شناسایی محتوای اسپم و سایر محتوای نامرغوب استفاده می‌کند.
  • می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند سرچ کنسول به آدرس https://search.google.com/search-console/about  نحوه عملکرد ربات گوگل در وب‌سایت خود را کنترل کنید.
ربات گوگل چیست؟
ربات گوگل چیست؟

انواع ربات گوگل  چیست ؟

  • Googlebot Desktop  : این ربات نسخه دسکتاپی صفحات وب را کراول و ایندکس می‌کند.
  • Googlebot Mobile  : این ربات نسخه موبایلی صفحات وب را کراول و ایندکس میکند.
  • Googlebot Video : این ربات ویدیوها را در وب کراول و ایندکس می‌کند.
  • Googlebot Images: این ربات تصاویر را در وب کراول و ایندکس می‌کند.
  • Googlebot News :  این ربات سایت‌های خبری را برای محتوای جدید کراول می‌کند.

علاوه بر این ربات‌ها، گوگل از ربات‌های دیگری نیز برای انجام وظایف خاص مانند یافتن تصاویر شکسته، بررسی سرعت وب ‌سایت‌ها و شناسایی بدافزار استفاده می‌کند.

تاثیر ربات گوگل بر سئو سایت چیست؟

اگر Googlebot نتواند به درستی به وب ‌سایت شما دسترسی پیدا کند ، صفحات شما در نتایج جستجو نشان داده نمی‌شوند. ربات گوگل به شما در حفظ رتبه سایت در گوگل کمک می‌کند تا ترافیک ارگانیک را به وب‌ سایت خود جذب کنید. اگر صفحات شما در رتبه‌های بالایی از نتایج جستجو قرار داشته باشند، احتمال اینکه کاربران آنها را ببینند و روی آنها کلیک کنند بیشتر خواهد بود.

با اقدامات زیر ربات گوگل تاثیر مثبتی بر سئو سایت شما دارد :

  • استفاده از فایل robots.txt و نقشه سایت (sitemap)
  • ایجاد محتوای با کیفیت و مرتبط با کلمات کلیدی مورد نظر
  • بهینه سازی برای موبایل
  • افزایش سرعت بارگذاری سایت
  • ساخت بک لینک با کیفیت

نتیجه گیری

در این مقاله با اهمیت اینکه ربات گوگل چیست و دانستن آن چه لزومی دارد آشنا شدیم. متخصصان سئو باید مطمئن شوند که وب‌سایت آنها برای انواع رباتهای گوگل به خوبی بهینه‌ سازی شده است . زیرا ربات گوگل یک ربات کوچک است که از سایت شما بازدید می کند و به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را به موتور جستجو معرفی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *