تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا

Content-Producer-difference-logo


کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا دو نقش متفاوت در صنعت نوشتاری و تولید محتوا دارند.  این دو شغل اخیراً با گرم شدن بازار دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش اهمیت پیدا کرده‌اند. بهتر است قبل از بررسی تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا ,تعریف جامعی از هر کدام بازگو کنیم.

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر (Copywriter) یک حرفه‌ برای تولید محتواهای تبلیغاتی متناسب با نیازهای مشتریان و سازمان‌ها است که به کلمات و عبارات خلاقانه و متناسب با محصولات یا خدمات مشتریان توجه می‌کنند تا بتوانند بازاریابی مؤثری را ارائه دهند و مخاطبین را به اقدام واکنش دعوت کنند.

مهمترین نکته در مورد کپی رایتر این است که حق نسخه ‌برداری (کپی رایت) برای محتواهایی که تولید می‌کنند، متعلق به صاحبان اصلی محتوا می‌باشد به عبارت دیگر کپی رایترها حق نسخه ‌برداری از محتواهایی که برای مشتریان خود تولید می‌کنند را ندارند و این حق معمولاً به سازمان یا فردی که آنها را استخدام می‌کند تعلق می‌گیرد.

وظایف کپی رایتر :

  • نوشتن تبلیغات از جمله تبلیغات رادیویی، تلویزیونی، چاپی، آنلاین
  • نگارش محتوای تبلیغاتی و بازاریابی در جهت شناخت محصولات و خدمات
  • تحقیق و تجزیه و تحلیل محصولات و بازارها
  • همکاری با تیم‌های بازاریابی
  • پرهیز از اغراق در بیان شعارها و جلوگیری از بزرگنمایی بیهوده
  • دعوت از مشتری برای انجام اقدام مورد نظر برند با لحن و صدایی ترغیب‌ کننده

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس تولید محتوا (Content Producer) یک حرفه‌ای است که مسئولیت تولید و مدیریت محتوای چندرسانه‌ ای برای یک سازمان را بر عهده دارد. این حرفه شامل تولید و مدیریت محتوای وبسایت، وبلاگ، رسانه‌های اجتماعی، ویدیوها، پادکست‌ها، محتواهای تبلیغاتی و سایر محتواهای دیجیتال است.

وظایف کارشناس تولید محتوا :

  • برنامه‌ریزی استراتژی تولید محتوا بر اساس تحقیقات بازار,تحلیل رقبا و شناخت مخاطبان.
  • تولید محتوای متنی متنوع و جذاب که شامل نوشتن مقالات، بلاگ پست‌ها، نوشتارهای تبلیغاتی، اسکریپت‌های ویدیو، پادکست‌ها و سایر اشکال محتوا است .
  • ویرایش محتوا
  • به‌ روزرسانی محتواها و تجدیدنظر با توجه به تغییرات در صنعت یا نیازهای مخاطبان.
  • بهینه‌ سازی محتوا برای موتورهای جستجو
  • مدیریت منابع که شامل مدیریت نویسندگان، طراحان گرافیک، عکاسان و سایر افراد و منابع مرتبط با تولید محتوا می باشد.
  • انتشار محتواها در رسانه های مختلف و ارتباط با مخاطبان

با مطالب گفته شده متوجه شدیم عمده‌ترین شباهت موجود میان کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا این است که هر دوی آن‌ها فعالیت شان با نوشتن است و باید به فنون نویسندگی مسلط باشند و بدانند چگونه با هنر نگارشی خود مخاطبان را به یک مشتری وفادار تبدیل کنند.

اما هدف اصلی ما شناخت تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا است که نوع فعالیت این دو شغل با هم اشتباه گرفته نشود.

مطالعه مقاله زیر خالی از لطف نیست : تفاوت بازاریابی محتوا و سئو

تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا ؟

  • نوع فعالیت

 کپی رایترها عموماً متناسب با نیازهای یک مشتری یا سازمان، محتوای قبلی را تکثیر و بازنویسی می‌کنند و برای تولید مطالبی با محتوای مشابه و فرمت مشخص استفاده می‌شوند. اما کارشناسان تولید محتوا محتوای اصلی و خلاقانه را با استفاده از تحقیق و دانش تخصصی خود برای وبسایت‌ها، بلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی، کتاب‌ها و موارد مشابه  ایجاد می‌کنند.

  • سطح تخصص

کپی رایترها عموماً به عنوان نویسندگان عمومی فعالیت می‌کنند و نیازی به تخصص عمیق در زمینه خاصی ندارند. اما کارشناسان تولید محتوا ، معمولاً در زمینه‌های خاصی مانند تکنولوژی، بهداشت و سلامت، مد و آموزش و… تخصص دارند.

  • نوع خلاقیت

برای کپی رایترها، خلاقیت به عنوان توانایی بازنویسی و ترکیب مجدد محتواهای قبلی , متناسب با نیاز مشتری تلقی می‌شود. در مقابل، کارشناسان تولید محتوا توانایی خلاقیت خود را در ایجاد محتوای جدید و اصلی نشان می‌دهند.

از دیگر موارد تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا میتوان به این اشاره کرد که کپی رایتر اهمیت گفته خود را در فرم کوتاه مینویسد اما کارشناس تولید محتوا عموماً متن‌های بلند و طولانی را می‌نویسند تا مخاطب برداشت جامعی داشته باشد.

ما باید همواره این را در نظر داشته باشیم که چه مواقعی از کپی رایتر استفاده کنیم و چه مواقعی از کارشناس تولید محتوا؟ زیرا نتیجه و بازخورد فعالیت هم یکی از مهم ترین تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا میباشد. کپی رایتر معمولا با فعالیت خود همواره سعی در تشویق کاربران به انجام کار خاص یا فروش محصول یا خدمت به مصرف کنندگان دارد اما کارشناس تولید محتوا باید بر اصول سئو هم مسلط باشد که با افزایش ترافیک وب سایت بتواند آموزش های لازم و اطلاعات ارزشمند را به مخاطبان انتقال دهد و حس اعتماد و وفاداری را برای فروش یا همکاری های آینده در مخاطب ایجاد کند.

سخن پایانی

این دو شغل هر دو با دنیای کلمات و محتواهای متنی در ارتباط هستند . باید توجه داشت که صاحبان مشاغل در اغلب اوقات، این دو شغل جذاب را با هم اشتباه می‌گیرند اما همانطور که تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا را بازگو کردیم عموماً این دو نقش کاری به عنوان دو نوع جداگانه از فعالیت در صنعت نوشتاری در نظر گرفته می‌شوند. که باید از هر کدام در جای مناسب استفاده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *