افت رتبه سایت

دلایل افت رتبه سایت - روناک سایت


شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری حتما باید برای ارائه محصولاتشان و جذب مشتریان جدید به طراحی سایت بصورت اصولی و بر اساس یک سری قواعد و الگوریتم‌ها یپردازند. اگر این الگوریتم‌ها بدرستی و به شکلی اصولی اجرایی شوند شما از یک سایت با بازدهی بسیار بالا برخوردار خواهید شد که در میزان فروشتان تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت. حال اگر این نکات ریز رعایت نشوند، آنگاه شما بدون شک با مشکل افت رتبه سایت در موتورهای جستجو مواجه خواهید شد که به شدت بر راندمان کار شما اثر منفی خواهد گذاشت.

باید توجه داشت که امروزه استفاده از اینترنت به جزئی جدایی ناپذیر در زندگی همه ما تبدیل شده است و ما دیگر نمی‌توانیم زندگی خود را بدون این فضا متصور شویم. در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها، در این فضا در حال فعالیت هستند و محصولات و خدمات خود را در این بستر به مشتریانشان ارائه می‌دهند. در طرف مقابل هم مردم ترجیح می‌دهند بجای دریافت خدمات حضوری از این فضا استفاده نمایند. از اینرو برای رشد یک تجارت و کسب و کار حضور موثر در این بستر امری ضروری تلقی می‌گردد. لذا حتما در طراحی یک سایت باید به ریزه کاری‌های آن دقت شود تا بتوان بهترین نتیجه را از آن دریافت نمود.

در ادامه برخی از دلایل افت رتبه یک سایت در موتورهای جستجو بیان می‌شوند تا شما از آشنایی کاملی با این موضوع برخوردار گردید. مواردی که در این مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت عبارتند از:

  • انواع الگوریتم‌های موتورهای جستجو
  • بررسی دلایل افت رتبه سایت

الگوریتم های موتورهای جستجو

یک سایت برای اینکه بتواند از بازدهی خوبی برخوردار باشد و بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جلب کند، علاوه بر طراحی زیبا و اصولی باید در رتبه‌های برتر موتورهای جستجو همچون گوگل نیز قرار بگیرد. اما برای رسیدن به این منظور، سایت ها باید یک سری الگوریتم‌های خاص را انجام دهند و بر اساس آنها عمل کنند.

در تمامی این الگوریتم‌ها مواردی مانند ارتباط، فاکتورهای شخصی و فاکتورهای خارج از صفحه مشترک است و وجود دارد. برخی از این الگوریتم‌ها عبارتند از: الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم کبوتر، الگوریتم پاندا، الگوریتم رقص گوگل، الگوریتم موبایل فرست ایندکس و … .

دلایل افت رتبه سایت در موتورهای جستجو

یک سایت ممکن است به دلایل مختلفی در رتبه های برتر موتورهای جستجو قرار نگیرد. این موضوع ممکن است بقای یک کسب و کار را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد. لذا تا حد امکان باید از این موضوع جلوگیری نمود و در صورت مواجه شدن با آن باید در اسرع وقت به مشکل پی برد و آن را رفع کرد. در ادامه برخی دلایل افت رتبه سایت در موتورهای جستجو بیان می‌گردد.

ایجاد تغییرات در الگوریتم‌های موتورهای جستجو

موتورهای جستجو مانند گوگل بصورت متناوب، در حال بروز رسانی الگوریتم‌های خود هستند. گاهی اوقات ممکن است که این بروز رسانی‌ها بر رتبه‌بندی سایت‌ها اثر منفی بگذارند.

ارائه محتوای تکراری و کم ارزش

محتوای تکراری و یا کم ارزش یکی دیگر از دلایل افت رتبه سایت در موتورهای جستجو به حساب می‌آید. موتورهای جستجو بیشتر تمایل دارند تا محتوایی ارزشمند و یونیک را به مخاطبان ارائه دهند. لذا ارائه مطالب مفید و اصیل می‌تواند موجب بهبود رتبه یک سایت گردد.

وجود مشکلات فنی در سایت

گاهی اوقات ممکن است بروز برخی نقایص فنی همچون زمان بارگیری طولانی، خطاهای صفحه، یا عدم سازگاری با دستگاه‌های مختلف موجب افت رتبه سایت شوند. لذا رسیدگی سریع به این موارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

عدم بروز رسانی به موقع محتوا

محتوای ارائه شده در سایت علاوه بر یونیک بودن می‌بایست به روز بوده و از جذابیت بالایی برای کاربران برخوردار باشد. عدم بروز رسانی محتوا و ارائه محتوای بی کیفیت می‌تواند اثر منفی بر رتبه سایت شما بگذارد.

ریدایرکت نامعتبر

یکی از مواردی که در افت رتبه سایت تاثیر گذار است و باید به صورت صحیح و درست استفاده شود ریدایرکت 301 است. اگر تغییراتی در ساختار سایت تان ایجاد کرده اید باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. سپس باید از نقشه های سایت، تگ های کنونیکال و لینک های داخلی هم اطمینان لازم را به دست آورید. با انجام ریدایرکت 310 شما به موتور های جست و جو اعلام می کنید که یک یا چند صفحه از سایت خود را به طور دائم به صفحه دیگری منتقل کرده اید و کاربران نیز با این کار به صفحه ریدایرکت شده منتقل می شوند.

زمان بارگذاری طولانی صفحات

زمان بارگذاری طولانی صفحات نیز می تواند یکی دیگر از دلایل افت رتبه سایت در موتورهای جستجو باشد. اگر زمان بارگذاری طولانی باشد و به کندی انجام شود، آنگاه ممکن است ux را تحت تاثیر قرار دهد و موجب تنزل رتبه سایت گردد.

ابزارهای تست سرعت سایت را مطالعه کنید.

پیوندزنی نادرست

استفاده از تکنیک‌های بازاریابی پیوند بصورت اشتباه و همچنین پیوندهای نادرست نیز می‌تواند منجر به جریمه شدن سایت و کاهش رتبه آن گردد.

عدم بهینه سازی برای دسترسی موبایل

با توجه به استفاده روزافزون مردم از دستگاههای موبایل، موتورهای جستجو ترجیح می‌دهند که سایت‌ها برای دسترسی موبایل نیز بهینه شوند. عدم توجه به این موضوع می‌تواند منجر به تنزل رتبه سایت شود.

پنالتیزه و جریمه شدن

در صورت نقض قوانین مربوط به الگوریتم های موتورهای جستجو، ممکن است یک سایت توسط این موتورها جریمه شده و این مسئله به رتبه آنها ضربه بزند.

باید توجه داشت که این موارد تنها بخشی از دلایل افت رتبه سایت در موتورهای جستجو به حساب می آیند و مواردی مانند کیفیت لینک ها، تعداد و کیفیت کلمات کلیدی، تجربه کاربری و … نیز بر رتبه سایت اثرگذار باشند.

نتیجه گیری

امروزه طراحی سایت از اهمیت بسیار زیادی برای رونق کسب و کارها برخوردار است. باید توجه داشت که برای دستیابی به یک راندمان خوب از یک سایت حتما می‌بایست این طراحی بصورت اصولی انجام شود.  لذا رعایت این قواعد بسیار مهم است بطوریکه عدم توجه به آنها حتی می‌تواند بقای یک کسب و کار را به خطر بیندازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *