تست سرعت سایت

ابزار تست سرعت سایت - روناک سایت


یکی از معیارهایی که می‌تواند در جذب مخاطب اثر گذار باشد و موجب می‌شود که کاربران ورودی به سایت زمان بیشتری را در آنجا سپری کنند، معیار سرعت سایت می‌باشد. سرعت بارگذاری مطالب یک سایت تا حدی مهم است که حتی در الگوریتمهای موتورهای جستجو نیز به آن توجه ویژه‌ای شده است. در این مطلب به بیان مطالبی در خصوص ابزار تست سرعت سایت و دلایل اهمیت سرعت یک سایت خواهیم پرداخت. مواردی که در این مطلب مطرح می‌شوند عبارتند از:

  • دلایل اهمیت سرعت یک سایت
  • ابزار تست سرعت سایت

سرعت یک سایت از چه جوانبی مهم است؟

منظور از سرعت بارگذاری، میزان زمانیست که محتوای یک صفحه از سایت به صورت کامل بارگذاری میشود. سرعت یک سایت را می‌توان به عنوان یکی از معیارهای کاربر پسند بودن یک سایت در نظر داشت. بطوریکه بسیاری از کاربران در زمان مراجعه به یک سایت اگر نتوانند به سرعت به مطالب مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند و عملا زمان بارگذاری مطالب طولانی باشد، آنگاه به احتمال فراوان از آن سایت خارج خواهند شد. این مسئله برای سایت عواقبی در پی خواهد داشت که در ادامه به بیان برخی از آنها خواهیم پرداخت:

تجربه کاربری

تجربه کاربری یا UX یکی از مواردیست که به شدت تحت تاثیر سرعت سایت قرار دارد. برای مثال مخاطبان در مراجعه با یک سایت با سرعت بالا با راحتی بیشتری به مطالب مورد نیازشان دسترسی پیدا می‌کنند و در واقع از یک تجربه کاربری بهتر بهره مند می‌گردند.‌

سئوی سایت

در حال حاضر موتورهای جستجو مانند گوگل، قابلیت سنجش سرعت سایت‌های مختلف را دارند و آن را بعنوان یکی از معیارهای مهم در الگوریتم‌های خود در نظر می‌گیرند. لذا اگر سایتی بخواهد در رتبه‌های برتر جستجو قرار گیرد حتما می‌بایست از سرعت خوبی نیز برخوردار باشد.

کاهش نرخ خروج کاربران

توجه داشته باشید که کاربران ترجیح می‌دهند که مطالب خود را از سایت‌هایی با سرعت بالاتر دریافت نمایند تا زمان کمتری را برای مشاهده و لودینگ صفحات مورد نظرشان صرف کنند. اگر کاربر وارد سایتی با سرعت پایین شود، آنگاه به احتمال فراوان سریعا از سایت شما خارج خواهد شد و این موضوع شدیدا به اعتبار سایت شما ضربه خواهد زد.

تاثیر مستقیم بر تجارت الکترونیک

در تجارت الکترونیک، سرعت بارگذاری صفحات می‌تواند تأثیر مستقیم بر نرخ تبدیل و فروش مجموعه شما بگذارد. خریداران انتظار دارند که فرآیند خرید و پرداخت به سرعت انجام شود و هر تاخیری می‌تواند باعث از دست دادن مشتریان شما شود.

کاهش هزینه ها و افزایش راندمان

بهبود سرعت سایت می‌تواند منجر به کاهش مصرف منابع سرور، پهنای باند، و هزینه‌های نگهداری سایت شود. این موضوع منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی مجموعه خواهد شد.

معرفی ابزار مختلف برای تست سرعت سایت

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد سرعت یک سایت بعنوان یک عنصر بسیار مهم در جذب مخاطب شناخته می شود. از اینرو از طریق ابزاری تحت عنوان ابزار تست سرعت سایت دائما می توان سرعت یک سایت را رصد کرد. برخی از ابزار تست سرعت سایت عبارتند از:

Google PageSpeed Insights

این ابزار توسط کمپانی گوگل ارائه می‌شود و به شما اطلاعاتی در مورد عملکرد و سرعت وب‌سایتتان ارائه می‌دهد. همچنین برای بهبود عملکرد سایت نیز راهکارهایی توسط این ابزار پیشنهاد می‌گردد.

GTmetrix

این ابزار یک ابزار آنلاین است و اطلاعات مفصلی از جمله زمان بارگیری صفحه، اندازه صفحه و تعداد درخواست‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین، پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد وب‌سایت شما نیز توسط این ابزار ارائه خواهد شد.

Pingdom Website Speed Test

این ابزار تست سرعت سایت نیز به شما اطلاعاتی در خصوص زمان بارگیری صفحه، اندازه صفحه و تعداد درخواست‌ها ارائه می‌دهد. همچنین، امکان مقایسه عملکرد سایت شما با سایت‌های دیگر از طریق این ابزار نیز وجود دارد.

WebPageTest

این ابزار دارای یک قابلیت ویژه است و به شما این امکان را می‌دهد که سایت خود را در مکان‌ها و مرورگرهای مختلف تست کنید. همچنین برای بهبود عملکرد وب‌سایتتان نیز مواردی را پیشنهاد خواهد داد.

Lighthouse (Chrome DevTools)

این ابزار نیز توسط گوگل ارائه شده و به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد وب‌سایت خود را از ابعاد مختلفی همچون دسترسی‌پذیری، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو و بهینه‌سازی PWA (مخفف Progressive Web App) بررسی کنید.

Uptrends Website Speed Test

این مورد نیز یک ابزار تست سرعت سایت می‌باشد و از طریق آن اطلاعاتی در مورد زمان بارگیری صفحه، اندازه صفحه و تعداد درخواست‌ها ارائه می‌گردد و به شما کمک می‌کند تا تغییرات لازم در جهت بهبود وب‌سایت خود را اعمال کنید.

قبل از انتخاب هر یک از این ابزار، باید توجه داشته باشید که هر کدام از آنها ممکن است نتایج متفاوتی ارائه دهند. بنابراین گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که از چندین ابزار مختلف برای بهبود دقت و یکنواختی نتایج استفاده نمایید.

نتیجه گیری

سرعت بالا آمدن یک سایت و همچنین سرعت لودینگ صفحات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا کندی یک سایت ممکن است لطمه شدیدی به اعتبار یک مجموعه وارد کند و باعث کاهش میزان فروش آن نیز گردد. مدیران سایت برای آگاهی از سرعت سایت خود و همچنین اعمال برخی روشها در جهت بهبود آن می‌بایست از یک یا چند ابزار تست سرعت سایت استفاده نمایند. در این مطلب نیز برخی از این موارد که می‌توانند به بهبود وضعیت یک سایت کمک کنند معرفی شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *