-محتوای الکترونیکی

تولید-محتوای الکترونیکی روناک سایت


تولید محتوای الکترونیکی در واقع مجموعه‌ای از محتواهای متنی، تصویری و صوتی است که به دلایل مختلفی همچون آموزش، بازاریابی، جذب مخاطب و … در بستر اینترنت ارائه می‌گردد و در اختیار کاربران سایت قرار می‌گیرد. در این مقاله به بیان موارد پیش رو خواهیم پرداخت:

  • محتوای الکترونیکی چیست؟
  • دلایل اهمیت این دسته از محتواها
  • آموزش الکترونیکی چیست؟
  • ابزار تولید این دسته از محتواها
  • مراحل تولید محتوا

تعریف کلی تولید محتوای الکترونیکی

بصورت کلی، هر محتوایی را که شما بتوانید از طریق کامپیوتر خود مشاهده نمایید و آن را انتقال دهید، در واقع در زمره محتواهای الکترونیکی دسته بندی می‌شود. برای مثال محتواهای متنی، عکس‌ها، پادکست و مواردی از این دست جز محتواهای الکترونیکی محسوب می‌شوند. تولید این نوع محتوا به منظورهای مختلفی مانند آموزش، بازاریابی و … انجام می‌شود.   

نکاتی در خصوص تولید محتوای الکترونیکی

در تولید محتوای الکترونیکی شما می‌توانید از چند روش مختلف بصورت همزمان برای این منظور استفاده نمایید. این کار باعث خواهد شد که مخاطبان بیشتری به سمت شما جذب شوند. از اینرو درگیر نمودن همزمان بینایی و شنوایی مخاطبان از طریق ترکیب محتواهای بصری و شنیداری برای آنها جذاب خواهد بود.

همچنین باید توجه داشته باشید که محتوای ارائه شده توسط شما حتما می‌بایست کاربر پسند و مفید باشد. این کار در واقع احترام به مخاطب است و او با استفاده از محتوای الکترونیکی کاربردی شما مجددا به سراغ شما خواهد آمد تا از مطالب دیگری که به اشتراک می‌گذارید استفاده نماید.

تولید محتوای الکترونیکی – روناک سایت

آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی یکی از موارد پرطرفدار است که می‌توان آن را بعنوان یکی از زیرمجموعه‌های تولید محتوای الکترونیکی در نظر گرفت. آموزش‌های الکترونیکی، امروزه و علی الخصوص پس از فراگیری بیماری کرونا در سرتاسر جهان بسیار محبوب شدند و افراد بسیاری را به سمت خود جذب کردند. در حال حاضر سایت‌های معتبر بسیاری در این زمینه فعال هستند و افراد زیادی از این طریق آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند. همچنین امروزه بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها از طریق بستر و فضای اینترنت آموزش‌های لازم را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند. از این رو با توجه به این موارد می‌توان دریافت که تولید محتوای الکترونیکی خوب و کاربردی امری ضروری و مهم است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف باعث رشد یک مجموعه و کسب و کار گردد.

چگونه و با استفاده از چه ابزاری می توان تولید محتوای الکترونیکی انجام داد؟

امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی و اینکه افراد ترجیح می‌دهند که در هر زمان و مکانی که می‌خواهند به مطالعه و مشاهده محتوای مورد نظر خود بپردازند، لذا تولید محتوای الکترونیکی خوب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند تعداد مخاطبانتان را افزایش دهد.

شما برای تولید محتوا، طیف وسیعی از ابزارها را در اختیار دارید. شما برای این منظور می‌توانید از ابزارهای پیشرفته و یا ابزارهای ساده‌ای همچون ضبط صوت و نرم افزارهای رایگان استفاده نمایید. باید توجه داشت که شما از هر ابزاری که استفاده می‌کنید در نهایت کیفیت مطلبی که ایجاد می‌نمایید برای مخاطبتان مهم است. شما باید بتوانید از طریق مطالبی که ارائه می‌دهید با کاربران خود تعامل کنید.

البته این نکته را هم مد نظر قرار دهید که با توجه به هدفتان از ایجاد محتوا باید از ابزارهای متفاوتی بهره ببرید. برای مثال در تولید محتواهای آموزشی شما می‌توانید از ابزار پاورپوینت و یا نرم افزارهای تخصصی در این زمینه استفاده نمایید. یا برای تولید محتوای ویدئویی از نرم افزارهای PowerPoint, Camtasia Studio, After Effect و تولید محتوای تصویری از نرم افزارهای Snipping Tool, Photoshop استفاده کنید.

مراحل یک تولید محتوای با کیفیت

برای اینکه محتوای الکترونیکی تولید شده از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و نظر مخاطب را به سوی خود جلب کند باید یک سری مراحل با دقت زیاد انجام شوند. این مراحل به ترتیب عبارتند از:

  • ایجاد یک سناریوی قوی برای مطلب ایجاد شده
  • انتخاب اجزا و تفکیک بندی مناسب برای محتوا
  • استفاده از ترکیب محتواهای بصری و شنیداری مانند ترکیب متن، عکس، فیلم، پادکست و …
  • انتشار از طریق پلتفرم‌های مختلف در وب، نرم افزارهای اندروید و …

محتوای تولیدی باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

از آنجاییکه اکثر محتواهای تولیدی حالت آموزشی دارند و بیشترین مخاطب این مطالب را دانشجویان و دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند، لذا این مطالب باید دارای یک سری ویژگی باشند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • محتوای تولیدی باید قابل درک برای کاربر باشد و او بتواند براحتی و بدون هیچ مشکلی مطالب مورد نیاز خود را بفهمد و آموزش ببیند.
  • یک محتوای الکترونیکی خوب نباید پیچیده باشد و در آن باید از عبارات ساده استفاده گردد.
  • در محتوا نباید به حاشیه رفت و زیاده گویی کرد. زیرا این موضوع می تواند حوصله مخاطب را سر ببرد.
  • محتوای شما باید کاربر پسند باشد و دقیقا باید نیاز مخاطب را به بهترین نحو پاسخ دهد.

نتیجه گیری

امروزه تولید محتوای الکترونیکی امری بسیار مهم است و افراد برای جذب مخاطب حتما می‌بایست به دقت به این موضوع بپردازند. از اینرو تولید محتوای اصولی و کاربرپسند، مسئله‌ای ضروری تلقی می‌گردد. همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر بسیاری از آموزش‌ها بصورت الکترونیکی و در بستر اینترنت انجام می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *